Webares

Vins d'Espanya, restaurants de Barcelona i Catalunya

2009/11/30

Antonio González Barros: "Cinco claves para emprender"


Ver también: Carlos Blanco: "La clau de l'èxit als negocis d'internet"



Cinco claves para emprender


Més que un article en si mateix, aquest post es un resum de la xerrada "Cinco claves para emprender" que en Antonio Gonzàlez Barros, president del Grupo Intercom, va fer per a la JCI, la Associació de Joves Emprenedors el 26 de Març de 2009. Si esteu realment interessats, us recomano que busqueu un moment tranquil (la grabació dura 45'), carregueu el mp3 al vostre reproductor i que imprimiu l'article com si d'un guió es tractés, ja que no es una xerrada lineal on s'explica punt rere punt.

Ben al contrari, és una exposició força amena, trufada d'anècdotes i exemples que resulten un bon ajut per entendre encara millor la idea que ens vol transmetre. Una visió positivista i molt de "sentit comú" (qualitat que ell mateix alaba) sobre l'Emprenedor, on destaca la defensa de característiques com la generositat, la honestedat i la sobrietat per davant de la típica "cultura del pelotazo", de la tòpica imatge de "trepa" sense escrúpols que arrosseguen els empresaris des de fa temps.

Ens explica quines són les característiques més o menys comunes que ell ha identificat entre els més de 40 emprenedors als quals ha acompanyat fins al moment en el seu negoci: tirar endavant empreses a l'internet. Així, ha pogut veure com projectes que sovint arrancaven des de zero, han arribat a ser els més grans d'Europa en el seu sector: Infojobs, e-magister i Softonic. Com a 1a dada destriable comú, tots ells han estat endegats per gent molt jove, de menys de 23 anys.

Amb l'ànim de reflectir més les seves idees que no pas la literalitat de la xerrada, hem fet dos grans blocs, posicionant primer les característiques "genèriques" i deixant pel final les que en Antonio Gonzàlez Barros considera realment diferencials, les que segons ell són clau per tothom que vulgui emprendre.

Característiques genèriques

  1. Tot comença amb una visió: l'Emprenedor identifica una oportunitat de negoci que cal contrastar per tal de diferenciar-la d'una al•lucinació. Presentar-la als potencials clients o a la gent del sector on ha de competir i analitzar curosament les raons que donen per rebutjar-la (ja que molt probablement serà així), .
  2. Motivació: els Emprenedors estan altament motivats. Encoratja l'autoanàlisi, la identificació de les nostres pròpies motivacions per tal d'enfocar-nos millor.
    Diu que l’ésser humà busca resoldre sis (6) necessitats bàsiques al seu lloc de treball i que, sovint, la mancança en alguna(es) d'aquestes arrossega a l'Emprenedor a tirar endavant la seva iniciativa: 1) seguretat al lloc de treball (que no perilli, que es percebi coherència empresarial), 2) tenir un entorn reptador i de passar-ho bé amb la feina, 3) sentir-se valorat i tractat com a persona abans que com una peça més d'un engranatge, 4) tenir bona connectivitat, un ambient laboral sa sense mals rotllos entre la gent, 5) sentir que creixem, que podem enriquir-nos i avançar com a persona i professional, 6) veure que amb la nostra feina contribuïm a la empresa, a la societat.
  3. Capacitat d'acció i d'assumir riscs ... a vegades en excés, fins i tot. Opina que s'ha d'evitar "llençar-se a la piscina" i disposar d'un pla B i també d'un C. Tot i el risc, també diu que si surt bé és "una passada" i si surt malament, és un master molt més barat i ampli que el podem obtenir a moltes escoles de negocis.
  4. Capacitat de superar els fracassos: el risc implica equivocar-se i els Emprenedors són com tentetieso, sempre s'aixequen després d'un cop.
  5. Sobrietat, austeritat. Cal estalviar, mantenir la poca caixa que tenim en començar. Els començaments són durs per definició.
  6. Sinceritat. Especialment important quan m'associo amb algú d'un món que desconec. Sense sinceritat no hi ha confiança ni es genera equip.
  7. Capacitat d'aprenentatge. El punt de partida inicial és molt diferent d'on finalment ens porta el projecte. La capacitat de desaprendre allò que pensem que sabem i tornar-ho a aprendre és clau en un món canviant.
  8. Curiositat, entendre el món que t'envolta i tenir la capacitat d'interpretar-lo correctament. Ajuda a interpretar les desviacions del teu negoci. Imaginació.
  9. Creativitat. No podem resoldre els problemes seguint la mateixa línia de pensament que els ha generat.

Les "Cinco claves para emprender" d'en Antonio González Barros:

  1. Tenacitat, constància, capacitat de seguir endavant. La perseverància i determinació van per davant de qualitats potser més preuades com talent, geni, educació o intel•ligència.
    Paciència, anar fent treball pas a pas per completar la visió. Anar construint i arreglar el voltant de la nostra bombolla d'influència.
    Confiança, la transmeten al seu equip amb el qual empatitzen, sortint-se davant de la malastrugança.
  2. Honestedat. No només facilita les relacions enormement, sinó que fins i tot rendeix econòmicament, evitant la necessitat d'establir controls.
  3. Sentit comú. Distingir entre el superficial i lo rellevant, el que és urgent o secundari o, simplement, entre el que es bo i és dolent. És difícil emprendre si no interpretes correctament el món que t'envolta.
  4. Passió, entusiasme, optimisme i capacitat de gaudir, de passar-ho bé al sector on treballes.
  5. Generositat.

Al web de la JCI teniu més detalls i fotos sobre l'esdeveniment.

El vols en castellà?