Webares

Vins d'Espanya, restaurants de Barcelona i Catalunya

2009/05/22

Dia de l'Emprenedor 2009 (20 de Mayo)

Veure també: Antonio González Barros

No em canso de parlar de les coses que valen la pena i el Dia de l'Emprenedor és sens dubte una de les més significatives que es donen a Barcelona. Aquí teniu una breu pinzellada d'aquest dimecres 20 de maig amb el resum d'una sessió, el "Dina amb ..." i, com no, la plenària "Obrir pas en temps difícils" moderada de nou per Manuel Campo Vidal.

Sesió: La clau de l’èxit als negocis d’Internet.
Ponent: Carlos Blanco, soci fundador del Grup Itnet.
Patrocinador: Diari Expansión.


P. ¿Quines diferències hi ha entre la crísis .com del 2000/1 i l'actual?
R. La de les .com va ser com "llençar una bomba atòmica en un solar". Passant de facturar de 30.000€ a 1.000€ al més, de 22 treballadors a 4. La situació a Espanya va ser especialment dolenta ja que aquí en els negocis "tot el que és bo arriba tard i tot el dolent arriba l'endemà". Aquella crísis era sectorial i no global com ho és ara, en un escenari que ha estat previsible, en el qual s'han pogut prendre mesures prèvies, on la disminució d'ingressos és gradual i que no afecta tant els negocis principals.

P. Què va aprendre de la crísis del 2000/1 ?
R. Obsessió per diversificar (fins i tot massa), no viure d'un únic model de negoci i no repetir l'experiència del 12 de Setembre del 2001, de veure com tots els meus proveïdors (AOL, Yahoo) havien cancel·lat els seus contractes amb nosaltres.

P. Com està afectant l'actual crísis als ingressos dels portals, en subscripcions, publicitat, etc.?
R. Res a les subscripcions en micropagaments (mundijuegos.com), un model en el que el subscriptor sol paga 1,5€ al més i on no parem de créixer. En canvi si que és palpable en els ingressos procedents d'adsense, encara que per l'obsessió de la que ja he parlat tenim poca exposició en global. El sector femení (moda, cosmètica) es manté bé, mentre que altres (esports, nens) baixen una mica, encara que el propi creixement d'audiència pel major consum de lleure en internet compensa aquesta caiguda del CPM.

P. Podrà complir les previsions per a aquest any de 4M€ en facturació?
R. Crec que sí, que es poden complir. En qualsevol cas, en un grup independent com el nostre que viu dels nostres propis recursos li dono preferència a les previsions de beneficis davant les de facturació

P. Es veuen "brots verds" en el negoci d'internet, potser alguna recuperació en publicitat?
R. Sincerament no. Els "brots verds" són les dades que indiquen que encara es poden fer negocis i que queda un munt de mercat per desenvolupar. Per exemple en el comerç electrònic sabem que encara queda molt marge de negoci quan veiem que el comprador espanyol representa sol un 25% mentre que en la resta d'Europa és del 70%.

P. Quin portal t'hauria agradat llançar però no ho has fet?
R. Si et sóc sincer m'hauria agradat inventar Google . La meva "espina clavada" és un portal que vaig intentar llançar en el 2001 de compra-venda de jugadors de futbol en internet, en el qual vaig fracassar rotundament per la pròpia naturalesa d'aquest negoci. Ara estic estudiant llançar una cosa nova als sectors d'Assegurançes, Formació Online i Coaching.

P. I algun portal que t'hauria agradat no muntar?
R. Malgrat no em penedeixo de res, és cert que hem llançat alguns blogs que són un verdader sense sentit, corresponents a etapes de brainstorming i que ja hem tancat. Jo crec que un període de 12 a 18 mesos (potser menys en les circunstáncias actuals) és més que suficient per rendibilitzar una idea. Si en aquell temps no dóna diners considero que cal aturar-la.

P. Parlem ara de finançament de negocis en internet. Quines possibilitats ofereix ara el mercat?
R. La del finançament és una aixeta que està bastant tancada. Has de tenir molts contactes i l'inversor demana un projecte brutal, un equip amb experiència i un elevat grau de compromís personal: demanar diners a la teva família, amics i veïns, deixar el teu treball i hipotecar la casa (que ara també està malament). És cert que hi ha els bussiness angels ... encara que cal reconèixer que ara mateix estem bastant aturats. Alguns consells: finançar-te el negoci tu mateix, presentar projectes que siguin rendibles a termini curt o molt curt, buscar inversors industrials, encara que és un camí encara difícil d'entendre per a molts emprenedors o acudir a l'economia del canvi, del canvi o dels acords de col·laboració que, segons la meva experiència, pot arribar a ser molt positiva.

P. Com portes la organització del teu temps i agenda?
R. Fatal, tinc un blog al qual vaig arribar a dedicar dues hores diàries, que va estar situat entre els deu millors del món al sector de l'emprendeduría i que encara ara, amb menor dedicació, està entre els tres més llegits d'Espanya. Dedico potser més temps a les empreses participades que als meus propis negocis.

P. Quins consells donaries als emprenedors de la sala?
R. Tornar a l'economia de guerra: reducció de despeses, ocupar de nou els garatges en lloc de pagar oficines a Passeig de Gràcia i aconseguir equips de treball diferents i complementaris.


Després d'unes quantes ponències més, l'obligat pas per l'espai "Assesora't" i algun contacte del "Face to Face" arriba l'hora del menjar, un nou format estrenat en el 2008 que sota el títol "Dina amb ..." permet compaginar el necessari descans diari amb l'activitat emprenedora.

En l'exemplar entorn del "Garden", els jardins-restaurant de l'Hotel Rei Juan Carlos, un senzill catering (publicitat inicialment a 10€ però al preu real de 12€ donava pas a l'experiència dels emprenedors de Grup Tragaluz, propietaris de restaurants tan emblemàtics com el Negro, Japonès o Agua, per citar només alguns exemples.


El vols en castellà?