Webares

Vins d'Espanya, restaurants de Barcelona i Catalunya

2008/07/12

Entrevista amb: Barcelona Activa


(Veure també: Dia de l'Emprenedor)

Com podeu imaginar, no anava a quedar-me de braços creuats en aquest entorn i, a més d'anar-hi com a públic, també vaig aprofitar per treballar una mica i fer algunes preguntes. Molt amablement, em van dedicar el seu temps na Iolanda Sánchez, directora de Creixement Empresarial de Barcelona Activa i en Manuel Campo Vidal, president de la "Academia de las Ciencias y las Artes de Televisión". Aquí teniu la primera d'ambdues entrevistes:


P1. A les ponències d'aquests dies hem vist vàries definicions d'emprenedor. Antonella Broglia, a "Tendències del consum" apunta que l'emprenedor és un individu de talent, un "heroi" local que està de moda i que gaudeix de reconeixement social. Santi Pagès de Turisme de Barcelona, per la seva part, apuntava que davant les vaques flaques que s'acosten és previsible un increment en el número d'emprenedors ... forçat per l'augment de l'atur entre els treballadors per compte aliè. Quin és el model d'emprenedor que promou BCN Activa?


R1. És veritat que fa uns deu anys, a finals dels noranta, es va donar un perfil de recol·locació, de canvi de sector o d'entorn laboral. El tipus d'emprenedor que veiem avui, en canvi, és més de millora, més motivat pel repte que suposa construir quelcom propi, aconseguir objectius, etc, o per un simple tema d'ambició personal i de condicions de treball o salari millors. Sol tractar-se d'una persona d'uns deu anys mínims d'experiència laboral, que li han permès conèixer el seu sector i identificar una oportunitat, un nínxol de mercat on posicionar-se, potser nou o potser encara no cobert per altres. Sovint es tracta de persones d'uns 30 anys d'edat (Alucha), malgrat també podem trobar sèniors que, per circumstàncies, tenen ara la ocasió de muntar el seu propi negoci.
A Barcelona Activa no treballem només per la auto-ocupació sinó, principalment, per la creació de empreses en general. Empreses que generin riquesa i ocupació per a Barcelona. El nostre objectiu va més enllà de la esmentada auto-ocupació dels emprenedor@s que atenem, promovent projectes amb ambició de creixement, que generin desenvolupament endogen i llocs de treball per a molta més gent.

P2. A tots els Dies de l'Emprenedor hi ha nombroses referències (gairebé sempre en positiu) respecte el fracàs. Quina és l'aproximació de Barcelona Activa?

R2. És un problema cultural, nosaltres estigmatitzem el fracàs, mentre que els anglosaxons el veuen com una experiència positiva per l'aprenentatge que suposa per l'individu i per la probabilitat de no tornar a caure en els mateixos errors. Des de BCN Activa creiem que cal fer teràpia, generar cultura, canviar mentalitats, insistir en la idea i, malgrat el nostre catàleg no inclou cap curs al respecte procurem, en la mesura del possible, convidar ponents que il·lustrin el tema amb la seva experiència personal.


P3. "Think local, act global". Creu que el model de BCN Activa que aquí ha triomfat pot ser exportable a nivell estatal?. No és desmesurada la diferència que imposa una gran ciutat en quant a infrastructures, coneixement (know-how) i sinèrgies davant d'unitats territorials més petites?

R3. Evidentment, a Barcelona hi ha una masa crítica d'emprenedors i d'inversors que facilita la realització de tot tipus d'activitats en aquest sentit. Les metodologies utilitzades per estimular la creació d'empreses, en canvi, serveixen igual aquí que en qualsevol altre lloc. Per exemple, fent pedagogia, treballant l'entorn, promovent la idea des de l'escola, fent apologia de l'emprenedor/empresari o també directament, amb ajuts a l'emprenedor en forma d'eines telemàtiques que li facilitin la creació del seu Plà d'Empresa. De fet, Barcelona Activa té nombroses experiències de transferència de metodologies a altres entorns, no només de l'estat sinó també d'altres països.

P4. En un món globalitzat com l'actual, amb una deslocalització importantisima que ens afecta de ple, ¿quins sectors creu que "tiraran del carro" de la economia i donaran oportunitats de negoci?

R4. Actualment, Barcelona és competitiva en aquelles disciplines etiquetades com a "media" (disseny, creativitat, marca, audiovisual) i en la seva corresponent producció de software que, més enllà d'aquest sector s'estén també al desenvolupament d'aplicacions per a telèfons mòbils, plataformes ... principalment gràcies a la vinculació de la nostra ciutat amb el Saló Mobile World Congress (abans 3GSM). Som igualment competitius en biotecnologia, tecnologies mèdiques i serveis sanitaris, amb clíniques de prestigi internacional com ara Barraquer, Dexeus, o la Fundació Puigvert.