Webares

Vins d'Espanya, restaurants de Barcelona i Catalunya

2007/05/25

Barcelona Degusta 2007



M'ha agradat aquest BCN Degusta (Saló d'Alimentació per al Consumidor). Amb un precedent d'orientació molt comercial (Novembre de 2005, just abans del període més gastronòmicament consumista de l'any), aquesta 2a edició ha sabut mantenir el seu caràcter de fira, de punt de trobada entre productors i públic en general i acostar-nos la vessant més amagada de la nostra Gastronomia.
Principalment dedicat a l'alimentació, també s'ha vist oferta en altres camps complementaris (condiments, begudes, estris de cuina, ...) així com interessants iniciatives orientades al visitant: les degustacions de peix de la Confraria de Pescadors de Barcelona (promocinant el seu consum), els ambigús, espais de degustació (de pagament) on gaudir de propostes i menús temàtics; les Àgores (escenaris on cuiner@s de prestigi executen demos i shows culinaris) o les Aules del Gust, oferta formativa d'opinió i debat sobre els nostres productes.



Però sens dubte, l'espai principal ha estat dedicat al "mercat", un gran aparador on productors i distribuïdors ens han acostat les seves propostes. Destacable presència de cooperatives, un sector tradicionalment centrat en producte "de base" (olis, formatges, embotits, condiments i espècies, etc) i producció moderada (no solen ser habituals de grans distribuïdors) però de qualitat ... on s'aprecia una positiva evolució, una adaptació als temps i gustos actuals, en diferents àmbits:
  1. Innovació, exemplificada tant en nous productes (pernil de conill, gelees d'El Rebost de l'Empordanet), com en la reinvenció dels clàssics (els productes ecològics, per exemple, fets a mà i sense tractaments ni conservants): la tradicional bossa de patates fregides, l'arròs Molí de Rafelet (fet en un autèntic molí de fusta encara en funcionament) o el pa artesanal de BarcelonaReykjavik.

  2. Formats, en els serveis (parament personalitzat en gel, l'innovador Single Malt Whisky Club) i en la distribució (selecciongastronomica, Goulaffres) ...

  3. ... o en la oferta, adaptada a mercats cada cop més potents, com ara les delicatessen (ostres autòctones! de "Criaderos Fangar", nascudes a mida de la demanda d'exportació i l'augment del consum intern) o els precuinats, amb la iniciativa gastronòmica de Cal Blay ...









...i és que la preocupació per allargar la vida dels plats ve de lluny. Adobs, vinagretes, fiambres i formatges, conserves o l'envasat al buit funcionen bé a petita escala. La comercialització a l'engròs passa, però, per la addició de química (conservants), molt pràctica des de el punt de vista alimentari ... però nefasta des de el gustatiu.

Cal Blay s'adreça aquest mercat sota plantejaments 100% gastronòmics. A la seva variada oferta de plats (cargols!, rissotos, verdures, carns, -mandonguilles, fricandó-, peixos -mero, bacallà-, ...) els apliquen la tècnica del fred i, tal com surten dels fogons, els hi baixen la temperatura de cop en molt poc temps. Redueixen així al mínim l'acció "envellidora" dels bacteris dels aliments i aconsegueixen mantenir-los òptims per al seu consum durant un bon temps sempre i quan no s'interrompi la cadena del fred. Un envasat de 1a qualitat (amb plàstic ben segellat, apte per microones i amb l'etiqueta de caducitat força visible) remata el conjunt i ofereix un resultat xocant: un producte d'aspecte i presentació de menjar preparat ... però ben cuinat, amb ingredients de primera i correctísim en boca, sense el gust uniformant i omnipresent dels E2xx.


Sembla demostrat que, fins i tot en un mercat tant consolidat i aparentment inamovible com el del menjar hi ha lloc per una innovació que a tothom beneficia, que ofereix resposta a les necessitats actuals (no massa -o gens- temps per cuinar, voluntat de menjar bé fora de casa, propostes suggerents, etc) alhora que genera negoci per als productors.