És un dels grans desconeguts pel públic en general, tot i ser dels esdeveniments amb seu a Barcelona més importants del nostre panorama firal; l'
EIBTM és la fira del Turisme d'Incentius i de Negocis, un sector que resulta especialment interessant per la seva complementarietat amb la nostra oferta turística. Catalunya (i Barcelona) "puntuen" prou bé com a destinació d'aquest tipus, tant en els criteris tradicionals de climatologia, varietat de la oferta, seguretat (només aprovat) i domini d'idiomes (tot i que encara manca bastant, el castellà ens dona un cop de mà), com en els més intangibles ("moda", imatge, ressò mediàtic). Les instal•lacions hoteleres (variades, actualitzades i ben posicionades en la gamma bussiness), la infrastructura turística (circuits de creuers, aeroports low-cost) o el prestigiós parc artístic i monumental (Gaudí, Miró, Dalí) ens ubiquen dins el circuit internacional; la nostra gastronomia mundialment reconeguda, la maquinària firal (
3GSM,
Bread & Butter,
Alimentaria) o els actes esportius (futbolístics,
Circuit de Catalunya) generen continus esdeveniments internacionals i mantenen el nostre nom on-line. Estem definitivament de moda i així ho reconeixen les xifres: la principal destinació escollida pels promotors durant el passat 2006 va ser Espanya.
Tot i així, un cop d'ull als expositors d'aquest
EIBTM ens mostra que, lluny d'estar sols, als nostres competidors tradicionals en aquest sector (molts i grans) s'hi afegeixen noves i atractives destinacions (Xina, Letonia). Ara és, doncs, el moment d'aprofitar aquest avantatge d'imatge de que gaudim avui abans que no es faci fonedís (recordem que, fins no fa gaire, la
nouvelle cuisine francaise era l'estrella mediàtica a nivell mundial) i se'ns "passi l'arròs"; ara toca, apostar fort pels arguments gastronòmics, el nostre "fet diferencial" més emblemàtic hores d'ara. Això requereix, no obstant, superar abans la històrica absència de corporativisme dels agents turístics (restaurador, bodeguer, hoteler) o institucionals (Gremis de Restauració, Consells Comarcals, Patronats de Turisme, Ajuntaments, Diputació, Generalitat) que, lluny de simplificar i aglutinar la oferta sota una etiqueta única (
Segell Gastronòmic, per exemple) ben entenedora i clarament comercialitzable en termes turístics, dona una imatge de dispersió que no ens afavoreix en absolut ...
... malgrat sembla que aquests arguments començant a cuallar i, fins i tot, a materialitzar-se en punts concrets. Dins la sèrie "Tendències" (xerrades esponsoritzades per Microsoft en el marc del "Dia de l'Emprenedor") en Josep Francesc Valls, catedràtic del Departament de Direcció de Màrketing a la URL i professor d'Esade, cita el cas concret de
Costa Brava Centre com exemple de treball en equip entre els agents turístics. Tant de bo s'estengui el model i ens permeti mantenir el lideratge en el sector (Turisme, ja sigui d'incentius, cultural o el tradicional), passant gradualment d'explotar la oferta tradicional (sol i platja, neu) a propostes més adaptades als nous (i globalitzats) temps de la indústria turística, la nostra particular "gallina dels ous d'or".
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home