Webares

Vins d'Espanya, restaurants de Barcelona i Catalunya

2005/11/17

Cuinasia, Saló del Xocolata, BCN Degusta

Quin Novembre estem gaudint!. Durant aquest Any Gastronòmic (que s'està demostrant més fèrtil del que m'esperava), s'ha celebrat el Saló del Xocolata (del 3 al 7, al recinte del Fòrum), Cuinasia (del 7 al 10, al CosmoCaixa) i Barcelona Degusta (del 10 al 14, a la Fira de Barcelona), tres nous esdeveniments de primer ordre en aquest àmbit, tots en la seva 1a edició ... i també tots tres amb vocació declarada de continuïtat. Veiem com s'han desenvolupat:


Cuinasia és una iniciativa pionera que omple un buit important en el pati restaurador català, d'inspiracions i tendències del seu entorn natural (mediterrànies, franceses) però encara d'esquena a la cuina oriental. Carme Ruscalleda (amb la inauguració d'un restaurant al Japó) i en Ferran Adrià (que en la seva darrera gira per la Xina ha reconegut el fort potencial de la seva gastronomia) apadrinen l'esdeveniment com a coneisseurs d'aquesta realitat, apart del recolzament institucional i de l'inexcusable suport de Casa Àsia.
La trobada s'orienta tant a conèixer i aprendre dels ponents convidats (un ampli repertori de professionals d'impressionant currículum) com, recíprocament, mostrar i explicar la nostra internacionalment reconeguda cuina, buscant complicitats i punts de contacte que s'endinsin en el camí obert i que, literalment, en paraules dels organitzadors, consolidin "Catalunya com a porta d'entrada de l'Àsia".

Les jornades gaudeixen d'una organització exemplar: quatre dies consecutius dedicats monogràficament a la cuina Índia, Japonesa, Tailandesa i Xina (Cantonesa, concretament), desenvolupant les ponències i sessions pràctiques dels convidats durant el dia per acabar amb una agradable cloenda pràctica: la celebració d'un sopar de gala (aquest si, de pagament) a quatre locals diferents de Barcelona.


Cuinasia


El Saló del Xocolata és la segona nova "moguda" que es llença aquest any, d'aquelles que sembla mentida no s'hagi fet abans. Tot i ocupar només un pavelló, s'ha vist un ample ventall d'expositors, representant gairebé totes les tipologies de productors: els de gran consum (Nestlé, Lindt, Mars), els internacionals (europeus, bàsicament) i el locals, pastissers o productors enfocats tant al mercat domèstic com al restaurador.
Tots ells ens mostren un producte d'alt nivell, sota diversos formats (bombó, rajola, cobertura, caramel, líquid, xocolaterapia) i susceptible d'inesgotables combinacions: amb fruites (taronja, maduixa, llimona, cirera o figues), "experimentals" (xocolata blanc amb gerds, amb mel i mató), d'espècies (safrà, pebre, gingebre) ... tot això a banda de les tradicionals i sempre triomfants varietats de xocolata negra, en diferents gradacions de puresa.

A nivell organitzatiu, el desplegament realitzat tant a l'escenari com als estands en forma de demostracions, cates i maridatges, ofrenades pels "mediàtics" (Ramón Freixa, Xavier Grasset, Pere Tàpies, etc) ens ha mostrat les altres vessants del producte a la cuina, fora de l'àmbit estricte de les postres, apart d'animar l'esdeveniment i introduir una mica de varietat en els continguts. Les constants performances d'equips d'animadors, les activitats adreçades al públic infantil i, en fí, les variades i abundants degustacions a l'abast, justifiquen sobradament les cues que s'han acabat formant per accedir al recinte.


Saló Xocolata


Barcelona Degusta, el darrer esdeveniment de la sèrie, s'inspira directament del saló Alimentaria (de fet està avalat pels mateixos organitzadors) però s'ha enfocat més cap a la vessant comercial, en unes dates especialment oportunes (abans de festes) per aquest propòsit.
I és que la trobada, tot i mantenir l'estructura d'una Fira tradicional (distribució en estands, agrupació de les zones per temes, etc) recorda més un gran mercat on poder provar i comprar les propostes ofrenades. La natura dels expositors cooperatives en gran part) sovint implica una oferta de caire exclusiu, de botiga especialitzada (els seus "reduïts" volums de producció no solen donar per arribar als grans distribuïdors), la representativitat territorial assolida (gairebé totes les comarques catalanes, important presència estatal, etc) i la varietat de productes, tant en tipus (embotits, conserves, tomàquets, caviar, ostres) com en diversitat (hem pogut veure una amplisima col·lecció d'olis i formatges) representa, en definitiva, el fet diferencial més important d'aquest aplec.

En un pla més pràctic, la oferta gastronòmica paral·lela ha sabut reflectir la realitat que l'envolta: els "degustas" (packs promocionals de tastos) s'han mostrat com una bona eina, que amplia el marge dels expositors (els permet oferir els seus productes estrella sense caure en costos inassolibles), alhora que possibilita als visitants la auto-confecció de cates a mida i a un preu raonable.


Barcelona Degusta


Com ja sabeu, soc de l'opinió que turisme i restauració van molt de la mà. Podem, així, afegir la XII edició del ja consolidat Saló del Turisme Rural (Palau de Congressos de Cornellà, del 4 al 6 de Novembre) al paquet i veurem que aquest ha estat un Novembre dolç tant des d'el punt de vista gastronòmic com en la vessant organitzativa, on s'evidencia de nou la nostra empenta i creativitat alhora de muntar esdeveniments internacionals de primer ordre ... amb el prestigi i ressò mediàtic que això ens aporta.

Web profit.